Ugrás a tartalomra

Elküldték a levelet a „hídsarc” ügyében

2024. március 01. péntek
Karsay Ferenc két polgármesterrel együtt írt Lázár Jánosnak
Elküldték a levelet a „hídsarc” ügyében

Karsay Ferenc polgármester és másik két érintett kerület, Csepel és Soroksár vezetője megírták és elküldték levelüket Lázár János építésügyi és közlekedési miniszternek az M0-s „hídsarc” ügyében. Mint írták: a településeinket érintő speciális problémával fordulnak a tárcavezetőhöz. Felhívták a figyelmet arra, hogy a 2024-es útdíjfizetésről szóló rendelet következményeként Budafok-Tétény, Csepel és Soroksár polgárai vagy útdíjfizetéssel kelhetnek át a Dunán, vagy több mint 10 kilométeres kerülővel, Budapest belső kerületeinek érintésével juthatnak el az 1-2 kilométeres távolságban lévő túlsó partra.

Véleményük szerint azonban a kerülőút igénybevétele anyagi, környezetvédelmi és forgalomtechnikai szempontból is túlzott megterhelést jelent a Budapesten belüli célba éréshez. A jelenlegi gyakorlat sérti az esélyegyenlőség elvét, de a napjainkban alapvető fontosságú környezetvédelmi szempontoknak is ellentmond.

A polgármesterek jelezték azt is, hogy számos lakossági megkeresést kaptak, amelyben a polgárok nehezményezik ezt a szituációt. Volt, aki azt nehezményezte, hogy sváb családként még a háborúban is egyszerűbb volt felkeresni egymást a soroksári és nagytétényi rokonoknak csónakkal vagy komppal. Megint mások azt panaszolták el, hogy kisnyugdíjasként nem tudnak eljutni a szomszédos Halásztelek olcsóbb bevásárlóhelyeire. Többen jelezték, hogy hideg zuhanyként érte őket a Galvani híd beruházásának leállítása, amit aztán megfejelt a Deák Ferenc hídon bevezetett úthasználati díj is.

A polgármesterek kijelentették: megítélésük szerint a lakosság felháborodása megalapozott, de a rendelet megalkotásánál bizonyára nem a híd használatának korlátozása, hanem a főút műszaki állapotának javítása volt a cél. Ha ez így van, akkor fontos érv, hogy az M0-s út két, Duna-partot összekötő szakaszának díjmentessé tétele nem okoz bevételkiesést, hiszen ezt a szakaszt kizárólag csak azok használnák, akik a Dunán kívánnak átkelni. Ezzel az átkelő ugyanolyan feltételekkel működne, mint a többi budapesti híd. Aki pedig továbbhalad, az már értelemszerűen fizetett vagy fizet az úthasználatért. Ezért a polgármesterek kezdeményezték, hogy az M0-s érintett szakaszát a KIRA Közlekedési Információs Rendszer Adatbázisa alapján nyilvánítsák útdíjmentesnek. Arra is kérték a minisztert, tegye lehetővé, hogy személyes egyeztetés útján, közösen találjanak megoldást a Budafok-Tétényben, Csepelen és Soroksáron élőket sújtó méltánytalan helyzet mielőbbi orvoslására, mert meggyőződésük szerint a jogalkotónak nem állt szándékában a „hídsarc” középkori intézményének visszaállítása.

(VH)